Als wethouder is Gerard van As verantwoordelijk voor de evenementen die plaatsvinden in de gemeente Alphen aan den Rijn. Al sinds 2014 heeft hij de portefeuille Evenementen in beheer. Dat betekent dat hij dit jaar zijn zesde editie van het Zomerspektakel aan het Meer mag beleven. “Het festival is een heel waardevol evenement in onze gemeente.”
Saamhorigheid en samenwerking
Het Zomerspektakel wordt door menig Alphenaar gezien als hét evenement van het jaar. Op het festival ontmoet je oude bekenden, waardoor het haast voelt als één grote reünie. Van As licht toe: “Het is een mooi voorbeeld van een evenement wat klein begonnen is en uitgegroeid is tot één van de grootste festivals van onze gemeente. Voor veel mensen is het een jaarlijkse traditie om hierheen te gaan. Daarmee is er veel samenhorigheid: je komt altijd wel bekenden tegen.” Volgens de wethouder dragen vooral de activiteiten op het terrein daaraan bij: “Door de verschillende activiteiten is er voor iedereen wat te doen; voor jong en oud, je kunt er met de hele familie heengaan.”
Wat goed is voor de Alphenaar, is goed voor de gemeente. Dat maakt dan ook dat Van As zegt: “Het Zomerspektakel is een heel waardevol evenement in onze gemeente.” Naast de saamhorigheid onder de bezoekers, speelt hier ook de saamhorigheid van het bedrijfsleven een rol in: “Daarnaast waarderen wij het als gemeente dat er nauw wordt samengewerkt met Alphense bedrijven. Bijvoorbeeld bij het opbouwen van de Obstacle Run of het verzorgen van de horeca.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Naamsbekendheid en imago
Om te bepalen of een evenement past bij Alphen aan den Rijn, bekijkt de gemeente altijd eerst de bijdrage van het evenement aan de citymarketing. “We kijken of een evenement bijdraagt aan de trots en waardering van Alphense inwoners en ondernemers. Ook kijken we naar de invloed van het evenement op het imago en de naamsbekendheid van onze regio.”
Daar voldoet het Zomerspektakel zeker aan, laat Van As weten: “Het festival draagt bij aan de goede positie die Alphen aan den Rijn heeft binnen onze regio en heeft een positief effect op de naamsbekendheid van Alphen buiten de regio.” Dat is heel belangrijk, voegt hij toe. “Een goede naamsbekendheid en een positief imago zorgen ervoor dat we bezoekers en nieuwe inwoners aantrekken en dat frisse ondernemers zich hier willen vestigen.”
Verder bekijkt de gemeente hoe de kernwaarden van het evenement passen bij Alphen. Van As licht toe: “Dit evenement past in het kader van verbinding en gemeenschapszin goed bij het Alphense DNA. Dat, en het feit dat het Zomerspektakel lokaal geworteld is, maakt dat het evenement bijdraagt aan de trots en waardering van Alphenaren.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Gezamenlijk groeien
De voornaamste missie van het Zomerspektakel is om het evenement plezierig te maken voor iedereen in de maatschappij. Daarom evalueert de organisatie na iedere editie met de gemeente. “We bespreken dan hoe het evenement nog beter gefinetuned kan worden, zodat het een mooi evenement voor iedereen blijft.” Een goede samenwerking dus. “De gemeente heeft de afgelopen edities als goed ervaren. Het evenement verloopt over het algemeen altijd soepel en de samenwerking tussen de organisatie, gemeente en hulpdiensten is goed.”
Het is dan ook geen verrassing dat Van As ieder jaar ook zelf op het festivalterrein te vinden is. “Ieder jaar sluit ik aan bij de sponsorborrel. Dan blijf ik daarna vaak ook nog even wat langer of ik kom later terug met mijn gezin. Al ben ik mijn dochter dan wel snel kwijt, want die wil echt niet meer bij haar pappie lopen,” lacht hij. In al die jaren heeft Van As het evenement flink zien groeien: “Wat ik zie is dat het evenement in de loop der jaren is uitgegroeid van één avond met optredens naar nu een driedaags festival met heel veel bezoekers. De kracht van de organisatoren is dat het evenement staat als een huis én voor iedereen toegankelijk is.”
Wil jij ook genieten van de gaafste optredens, spannende activiteiten en heerlijke versnaperingen? Wees er dan snel bij! De kaarten voor vrijdagavond 2 juni zijn namelijk al voor 80% uitverkocht.